سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرخوری، حجاب تیز فهمی است [امام علی علیه السلام]

سایلنت شو


چه روانکارهایی مناسب اتومبیل ها می باشد؟

گریس کاری قطعات اتومبیل در زمان مناسب و به شکلی صحیح، از جمله اقداماتی است که بایستی جهت افزایش عمر خودرو و مراقبت بهتر از آن انجام دهید. چرا که این کار مانع از خوردگی و ساییدگی قطعات و اجزاء اتومبیل شما شده و افزایش کارایی آن را به دنبال دارد. دیفرانسیل گیربکس از جمله قطعاتی است که گریس خور بوده و باید گریس کاری بر روی آنها صورت گیرد.

چه روانکارهایی مناسب اتومبیل ها می باشد؟چه روانکارهایی مناسب اتومبیل ها می باشد؟

 

منظور از گریس چیست؟

روغنی که دارای خاصیت روان کنندگی بوده، گریس نامیده می شود و از کاربردهای زیادی در صنایع برخوردار است. این روغن سفت بوده و همانند آب به راحتی جاری نمی گردد و بایستی از پمپ گریس جهت استفاده از آن بهره برد. کامیون ها و موتور سیکلت ها نیز همانند خودروها باید گریس کاری شوند. کامیون ها در مقایسه با موتورسیکلت و خودروها به گریس کاری بیشتری نیازمندند. از جمله نکات حائز اهمیت در گریس کاری، در نظر نگرفتن دوره زمانی جهت انجام این کار است، به عنوان مثال، نبایستی اقدام به گریس کاری، تنها هر چند ماه یکبار یا سالی یکبار نماییم، بلکه باید مسافت طی شده توسط کامیون، خودرو یا موتور را در این زمینه ملاک عمل قرار دهیم. برای مثال، خودرو با طی نمودن هر چند هزار کیلومتر به گریس کاری نیاز دارد. قطعات متحرک خودرو همچون توپی چرخ ها، سیبک ها، جای قرار گیری بوش ها در سیستم تعلیق، قرقری فرمان و غیره را می توان قطعات گریس خور خودرو تلقی نمود. معمولا از تلغیظ کننده های کلسیمی برای گریس شاسی ماشین استفاده می شود. برای شماهده مشخصات فنی گریس شاسی اینجا کلیک کنید.

آشنایی با گریس نسوز

گریس هایی با دمای بالا که حاوی مواد افزودنی ویژه ای بوده که سبب نسوز بودن آنها می گردند، گریس نسوز گویند. مواد تشکیل دهنده گریس های نسوز شامل 85 تا 90 درصد روغن پایه گریس و چیزی حدود 10 تا 15 درصد مواد غلظت دهنده و افزودنی می باشد. ویژگی های فنی و اصلی گریس نسوز مثلاً گریس پترو پرند پارت، از روغن پایه آن شامل شده که تولید آن توسط روغن پایه صنعتی صورت می گیرد.

آشنایی با گریس نسوزآشنایی با گریس نسوز

 

گریس نسوز چه ویژگی هایی دارد؟

  • روغن پایه گریس نسوز از گرانروی یا مقاومت در مقابل جاری شدن و یا ویسکوزیته بالایی برخوردار بوده و بایستی در دمای بالای بلبرینگ، به جهت حفظ شدن ماندگاری و دوام آن در میان قطعات و همچنین عدم ایجاد تماس قطعات با یکدیگر به شکل مستقیم، به کار گرفته شود.
  • گریس های نسوز با افزایش دمای بلبرینگ ها، اکسید نشده و قادر به حفظ نمودن خاصیت خود می باشند. از آنجا که مواد افزودنی مورد استفاده در این گریس ها ضد زنگ است، این نوع گریس ها اکسید نشده و همچنین از اکسید شدن ترکیبات آن نیز جلوگیری به عمل می آید.
  • موادی که در این گریس ها وجود دارند، از ساییدگی جلوگیری کرده و قادر به تحمل فشار بالایی می باشند. از آنجایی که این مواد، ضد کف و پایدار کننده می باشند، لذا باعث کاهش اصطکاک و افزایش ویسکوزیته می شوند.

موارد کاربرد گریس نسوز

1- روانکاری قفل‌ ها، ریل های پنجره، ریل های صندلی، لولا ها، اتصالات و غیره

2- استفاده در صنعت خودرو سازی

3- استفاده در مصارف خانگی مانند روانکاری لولا های درب و پنجره، کشو ها و غیره

 

باید بگوییم که به جز گریس نسوز، از انواع دیگر گریس از قبیل گریس صنایع غذایی، گریس صنایع سیمان یا چرخ دنده باز و گریس لیتیوم در مصارف خانگی و صنعت های کوچک و بزرگ، به صورت متعددی استفاده می‌ شود.

نحوه گریس کاری خودرو

به طور کلی گریس ماده ای سفت و سخت و غیر روان می باشد که عملیات مربوط به آن به کمک پمپ صورت می پذیرد. بنابراین بهتر است که یک مکانیک گریس کاری خودروی شما را انجام دهد و یا خودتان دستگاه مخصوص آن را تهیه نمایید.

باید بدانید که گریس کاری خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس یادتان باشد در انتخاب گریس نهایت دقت را به خرج دهید و از گریس با کیفیت و متناسب با نوع قطعاتی که قصد دارید گریس کاری کنید، بهره بگیرید. مثلا یک سری از قطعات متحرک، سرعت خیلی زیادی دارند و دمای آنها نیز سریعا بالا می رود. برای این منظور، از گریس نسوز استفاده می‌ شود.

در گریس کاری خودرو، ابتدا با فرچه و اسپری، قطعه را کاملاً تمیز نموده و عملیات گریس کاری آغاز می گردد و آنقدر ادامه می یابد تا گریس از میان نازل و گریس خور بیرون آید. ناگفته نماند که پس از چند روز استفاده از خودرو، این عملیات را مجدداً تکرار کنید تا از کافی بودن گریس اطمینان حاصل نمایید.

گریس کاری خودروگریس کاری خودرو

 

کاهش اصطکاک با استفاده از گریس و مزیت آن

در حقیقت هنگامی که دو جسم با یکدیگر برخورد می کنند و روی هم کشیده می شوند، با توجه به جنسی که دارند، یک نیرویی بین آنها ایجاد می ‌شود که به آن اصطکاک گویند. برای مثال، اگر یک کارتن را بر روی فرش هل دهیم، در این صورت، به علت جنس فرش، بین آن دو، نیروی اصطکاک زیادی به وجود می آید و باعث حرکت دادن سخت کارتن می شود.

حال اگر کارتن را بر روی کاشی هل دهیم، به دلیل جنسی که کاشی دارد، نیروی اصطکاک کاهش می ‌یابد و کارتن به آسانی بر روی سطح کاشی کشیده می شود. در واقع برای گریس کاری و یا روغن کاری نیز همین کار را انجام می‌ دهند. یعنی کاهش نیروی اصطکاک بین دو قطعه ای که کنار یکدیگر هستند را شامل می شود و از گیر کردن آنها جلوگیری می کند. در نتیجه، خیلی راحت به حرکت خود ادامه می دهند. از این رو، کاهش اصطکاک به کمک گریس کاری، موجب سالم ماندن قطعات، افزایش طول عمر و عملکرد بهتر آنها و همچنین صرفه ‌جویی در مصرف انرژی می گردد.



رضا ::: دوشنبه 100/3/31::: ساعت 10:28 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 2
کل بازدید :57254
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>لینک دوستان<<

خرید تلویزیون

تلویزیون سونی

سینما خانگی

گوشی شیائومی

گوشی آیفون

تاچ ال سی دی

برد گوشی

گوشی سامسونگ

گوشی هواوی

قیمت یاب

گوشی آنر

انشا درباره پروانه ای هستید در تاریکی شب
طراحی سایت دانلود مقاله
خرید مقاله
دانلود مقاله جدید
خرید اینترنتی
کنکور 99
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<